Vadný regulátor?

Vadný regulátor. Opravdu ?

Vážení zákazníci,
Relativně často se setkáváme v reklamačních řízeních s opakovanou chybou při montáži regulátorů napětí v alternátorech. Pokud přestane ve vozidle dobíjet alternátor, má velká část především amatérských opravářů hned jasno o příčinách obtíží: „odešel regulátor“.

A proč část mechaniků diagnostikuje jako první a nepochybnou závadu regulátor? Odpověď je jednoduchá. Regulátor je většinou v alternátoru připevněn pod zadním krytem na dvou šroubcích, tudíž se nabízí prostá výměna dílu, někdy bez nutnosti demontovat ať už samotný alternátor či celý agregát z automobilu. Tak se alespoň domnívá určité procento zákazníků.

Ale po výměně regulátoru alternátor stále nedobíjí. „Relátko jsem vyměnil, tak kde je problém? Určitě je vadný, rychle s ním na reklamaci.“ Po přezkoušení regulátoru reklamačním technikem vyplyne jednoznačný závěr: testovaný regulátor je v pořádku a vykazuje přesné hodnoty dle svých specifikací. Ptáte se, kde je zakopaný pes? Zákazníci často opomíjejí vyměnit mimo vadného regulátoru také snímací kroužky na rotoru, nebo alespoň, pokud to síla materiálu na kroužku dovolí, srovnat jej soustruhem. Ano, znamená to demontáž celého alternátoru. Snímací kroužek má v sobě zpravidla vyjeté drážky od původního regulátoru a při montáži nového dílu, i když se to na první pohled nezdá, uhlíky špatně dosednou a zůstanou viset na hraně vyjeté drážky (viz obr. č. 1). V takovém případě regulátor nemůže pracovat, jak má, jelikož uhlíky na snímacím kroužku zkrátka nesedí celou plochou. Pro správnou funkci musí uhlíky nového regulátoru dosedat tak, jako je znázorněno na obrázku č. 2.

V lepším případě po takovéto opravě regulátor opět „nedobíjí“. V horším případě může chybná montáž a zkoušení metodou pokus – omyl poškodit elektroniku regulátoru a ten nenávratně zničit.

Co říci závěrem?

I zdánlivě jednoduchou a banální opravu je lepší svěřit do rukou odborníkům, kteří této problematice rozumí a mají léty praxe vychytány nejen takovéto základní postřehy, jakým je nutnost věnovat péči, například i snímacím kroužkům. Navíc, když už je alternátor z vozu venku, což v některých případech vyžaduje opravdu značné úsilí, vždy se vyplatí upnout pozornost i k dalším opotřebitelným dílům, jakými jsou například ložiska, lůžka zadních ložisek či samotným uhlíkům. Ale o tom zase jindy.

S vidinou ušetření pár korun se zkrátka poloviční oprava může ve finále spíše prodražit.

 

Vadný regulátor 1

Snímací kroužek má v sobě zpravidla vyjeté drážky od původního regulátoru a při montáži nového dílu, i když se to na první pohled nezdá, uhlíky špatně dosednou a zůstanou viset na hraně vyjeté drážky obr. č. 1

 

Vadný regulátor 2

Pro správnou funkci musí uhlíky nového regulátoru dosedat tak, jako je znázorněno na obrázku č. 2

 

Jednotlivé díly alternátorů máme skladem a jsou k dodání ihned na dvou pobočkách v Praze nebo přes e-shop: