Jak vybrat autobaterii

Jak vybrat správnou autobaterii do vašeho vozu? Nejlépe je se držet základního označení autobaterie například 12V 72Ah 720A (EN) a rozměrů, ostatní údaje jsou jen obchodní značení různých výrobců.

Jak_vybrat_autobaterii_znaceni


Co jednotlivé údaje znamenají?
12V je označení napětí, které je dnes u osobních vozů nejběžnější.
72Ah značí kapacitu v ampérhodinách, hodnota 72 znamená, že autobaterie umožnuje dodávat 1A po dobu 72h nebo 72A po dobu 1h.
720A je označení startovacího proudu nejčastěji dle normy (EN), německé (DIN) a americké (SAE). Čím vyšší číslo tím lépe vyrabějí se autobaterie se zvýšeným startovacím proudem například Exide premium.


Norma EN - předepisuje ochladit akumulátor na mínus 18°C a zatížit jej vybíjecím proudem po dobu 10 sekund. Napětí akumulátoru nesmí na konci testu při daném vybíjecím proudu klesnout pod 7,5V. Pak se odběr proudu na 10 sekund přeruší a akumulátor se následně zatíží proudem o velikosti 60% původní hodnoty do poklesu napětí na hladinu 6V.
Norma DIN - DIN se vybíjí po dobu 30 s, přičemž koncové napětí nesmí klesnout pod 9V.
Norma SAE - SAE se vybíjí po dobu 30 s a napětí nesmí klesnout pod 7,2V.

Rozměry autobaterie
Dalším důležitým údajem jsou rozměry autobaterie šířka, výška a hloubka autobaterie. Někteří výrobci vyrábí autobaterie s běžným rozměrem, ale větší kapacitou jsou to většinou prémiové řady autobaterií jako je Varta Silver nebo Exide Premium. Zde bych rád upozornil, že některé asijské výrobci automobilů prodávaných i u nás osazují vozy bateriemi jiných rozměrů, než jsou ty běžné evropské, tyto baterie se lidově nazývají asijské. Baterie se také mohou lišit v uchycení, které je značeno například B13 nebo B00.

Evropská autobaterieAsijská autobaterie

Porovnání evropské a asijské autobaterie stejné kapacity, rozdíly jsou v rozměrech, uchycení i velikosti pólů


Velikost pólů/kolíků
Další důležitý parametr je velikost pólů/kolíků u evropských vozů to jsou průměry 19,5 mm pro kladný pól a 17,9 pro záporný. Asijské značky mají menší kolíky s průměrem 14,7mm pro kladný pól a 13,1 mm pro záporný.

Rozdil_polu_autobaterie
Dva rozměry pólů autobaterie vlevo je +kolíky s průměrem 14,7mm a vlevo je +kolík s průměrem 19,5 mm

Polarita kolíků/pólů
Další parametr, který Vás může zaskočit při výběru autobaterie je polarita pólů u evropských vozů je kladný pól nejčastěji vpravo při pohledu kdy je baterie otočené póly k nám, POZOR ve voze je baterie někdy otočené póly od nás!
Je důležité si polaritu pohlídat, moderní vozy nemají tak dlouhé připojovací kabely aby se autobaterie dala otočit. Výrobci dodávají většinu autobaterií s polaritou vpravo i vlevo.

Autobaterie parametry

Bezúdřžbové autobaterie.
Dnešní moderní autobaterie jsou všechny bezúdržbové a není nutno do nich dolévat destilovanou vodu, do většiny z nich se nedá ani dostat bez poškození autobaterie. Nová technologie používaná u bezúdržbového provedení moderních autobaterií Varta zaručuje, že odpařování vody je u nich je zanedbatelné.

Start/stop
Baterie s tímto označením nejsou záměnné s běžnými autobateriemi, mají zesílenou konstrukci pro časté startování.

Kdy je autobaterie vybitá?
100% nabitá baterie má napětí 12,6V a více, když napětí klesne na 12,4V je nabitá tak na 50% když napětí klesne pod 12V je baterie vybitá a začne docházet k sulfataci baterie (Sulfatace je nežádoucí jev vyskytující se u olověného akumulátoru, když je ponechán v nedostatečně nabitém stavu. Podstatou tohoto jevu je postupný vznik krystalů síranu olovnatého (PbSO4) na elektrodách. Následkem toho dojde ke snížení kapacity akumulátoru případně úplnému zničení autobaterie.)
Dle statistik značky VARTA je 34% všech testovaných autobaterií ve špatném stavu.
Udržujte autobaterii vždy nabitou, nespoléhejte se na to, že jezdíte vozem každý den, moderní vozy se složitou elektronikou a proměnlivým dobíjením nejsou schopny baterii dobíjet vždy na 100%. Na autobaterii jsou kladeny velké nároky, i když je vozidlo v klidu. Proto i výrobci automobilů doporučují dobít akumulátor při každé návštěvě servisu, nebo když napětí klesne pod 12,4V.
Přiznejme si, kdy jste si naposledy měřili napětí u vaší autobaterie???

Sulfatace autobaterie
Sulfatace - usazování krystalů síranu olovnatého (PbSO4) na elektrodách 

Testování baterie
Nejlepším a nejsnadnějším způsobem testování baterie je použít voltmetr nebo multimetr ke změření klidového napětí. Když znáte přesné napětí, použijte tabulku uvedenou níže k určení nabití.

Stav nabití autobaterie
* v případě že je baterie hluboce vybitá dochází k sulfataci, již po několika dnech dochází k nevratnému poškození baterie. 

 Parametry autobaterie

Popis a parametry jsou uvedeny u každé autobaterie

Skladování  a nabíjení autobaterie
V případě že potřebujete autobaterii uskladnit nebo celé vozidlo například zazimovat, baterii vždy nabijte do plna a pravidelně kontrolovat napětí voltmetrem, v případě že napětí klesne pod 12,4V je nutné autobaterii dobít.
Nechcete mít starosti s hlídáním své baterie, doporučujeme použít plně automatickou nabíječku s udržovacím režimem, která se připojí k autobaterii a o vše se postará sama. Celou zimu kontroluje stav autobaterie a v případě poklesu napětí autobaterii znovu nabije, některé modely mají i funkci regenerace. V naší nabídce nalezne celou řadu těchto nabíječek od různých výrobců BOSCH, CTEK, NOCO

Nabíječky autobaterie
Přehled prodávaných modelů automatických nabíječek NOCO

 

Je to na Vás moc složité, neváhejte a kontaktujte naše prodejce, kteří Vám s výběrem autobaterie poradí, nebo využijte náš e-shop kde dohledáte baterie přímo pro Váš vůz po zadání značky, modelu, motorizace ….
Když se výběr autobaterie nepovede ani tak, není problém nepoužitou autobaterii vyměnit za správnou.

 

Vybrat autobaterii dle parametrů >>>

Vybrat autobaterii dle vašeho vozu >>>

 

Pokračovat na články s podobnou tématikou
Údržba a dobíjení autobaterie
Montáž a demontáž autobaterie
Jak vybrat autonabíječku
Jízdy na krátké vzdálenosti a jejich dopad na autobaterie
Jak otestovat autobaterii
Jak funguje AGM technologie u baterií VARTA