
Jak funguje AGM technologie u baterií VARTA
Speciální AGM se systémem olovo-kyselina nasákne veškerou kyselinu z baterie a zajišťuje vysokou cyklickou stabilitu. To umožňuje opakované nabíjení a vybíjení baterie bez jakékoli ztráty výkonu
Speciální AGM se systémem olovo-kyselina nasákne veškerou kyselinu z baterie a zajišťuje vysokou cyklickou stabilitu. To umožňuje opakované nabíjení a vybíjení baterie bez jakékoli ztráty výkonu
Pokud není spouštěč nebo alternátor funkční, není vždy nutné měnit jej za nový. Každý z těchto dílů, i zdánlivě již vysloužilý, je sestaven z jednotlivých součástek, které lze poměrně jednoduše vyměnit, přičemž jejich cena je podstatně nižší než cena celého agregátu.Navíc můžete při použití kvalitních dílů zaručit i odpovídající opravu při zachování velmi příznivé ceny.
K přenesení výkonu motoru na alternátor slouží klínový, popřípadě plochý drážkový řemen, napnutý pomocí kladek. Alternátor generuje elektrické napětí pro veškerá elektrická zařízení ve vozidle – například vyhřívané sedačky, blinkry, autorádio, ale také na veškeré základní funkce nezbytné pro chod motoru – palivová čerpadla, ovládání vstřikovacích ventilů i celé řídící jednotky jak vozidla, tak veškerých autonomních systémů jako např. ABS, apod. Alternátor také generuje další elektřinu k nabíjení autobaterie. Baterie může také pomoci při zvýšeném odběru elektrické energie. Důležitou součástí je regulátor napětí. Reguluje výstupní napětí z alternátoru, které není konstantní – mění se v závislosti na běhu motoru i odběru jednotlivých zařízení. Pokud vše funguje jak má, bude elektřina k dispozici po otočení klíčku, stejně jako když motor běží.
Problémy s diodovými bloky Kia / Hyundai - čísla alternátorů 37300-270xx nebo 02131-91xx
Existuje několik typů alternátorů 12V/120A montovaných do vozidel Hyundai Tucson Santa Fé II, Sonata, Trajet, nebo KIA Sportage, kde se často setkáváme s problematickou výměnou diodových bloků Poong Sung. Jedná se o čísla alternátorů:
Měření lze provádět na připojené i odpojené baterii a vybité až na 7 V. Má ochranu proti přepólování, napájí se přímo z měřené baterie a ochranné pouzdro je odolné proti kyselinám.
Minimální a maximální nastavitelné hodnoty startovacího proudu (CCA) jsou:
Nedobijí Vám motocykl? Máme pro Vás tento testovací diagram.
Tento článek je zaměřen na diagnostikování chyby v elektrické / dobíjecí soustavě pro třífázové alternátory s rotorem z permanentního magnetu.
Upozornění:
Autor článku předpokládá, že čtenáři motorkáři-opraváři mají základní elektrotechnické znalosti (rozdíl mezi pojmy jako jsou např.: Napětí, proud, odpor a pod ...) a také alespoň ponětí o tom jak probíhá proces výroby elektřiny, pokyny a dobíjení v motocyklech a motorech obecně.
Pro snadnou demontáž volnoběžných řemenic je ivhodná sada klíčů na řemenice která obsahuje 22 nástrojů potřebných pro demontáž drtivé většiny v současné době užívaných řemenic alternátorů! Najdete zde klíče na volnoběžné řemenice INA, Denso, Rotox Decoupler, Mitsubishi a další japonské typy včetně řemenic užívaných u alternátorů na vozech Renault s pryžovým tlumením.
Spouštěč - startér, pod tímhle názvem jej asi zná naprostá většina z nás - je elektromotor pro krátkodobé zatížení, s elektromagneticky vysouvaným pastorkem, určený k roztočení motoru při startování. Je to 12 nebo 24V stejnosměrný motor, sériový, čtyřpólový, s rotorem uloženým v samomazných ložiskách.
Toto zařízení zajistí automatické rozsvěcování světel automobilu se zpožděním po nastartování vozidla a jejich okamžitém zhasnutí po vypnutí motoru. Funkce automatického zapnutí světel lze vyřadit pomocí připojeného vypínače. Zařízení má v klidovém stavu nulový odběr a proto nijak nezatěžuje baterii.
Pečovat správně o akumulátor je složitější, než se zdá. Tím však je také jasné, že málokdo z nás bude důsledně dodržovat návod k použití, prostě nabijeme a jedeme. Avšak chcete-li, aby vám akumulátor chvíli vydržel, musíte mu věnovat alespoň nějakou péči. Neuděláte-li tak, baterie sice bude fungovat, ale prokáže se vám mnohem menší životností (i výkonem), než jakou by mohla mít.
Základní funkce:
Plovoucí kód (anglicky „Code hopping technology“): Signál vysílaný ovladačem je při každém stisknutí jiný. Nelze jej tedy snadno odposlechnout („nascanovat“) a zneužít. Drtivá většina alarmů s dálkovým ovládáním využívá plovoucí kód.
• Dálková aktivace/deaktivace (anglicky „Remote arming/disarming“): V podstatě základní funkce alarmů s dálkovým ovládáním.
• Tichá aktivace (anglicky „Silent arming“): Alarm je aktivován, aniž by svoji aktivaci zvukově signalizoval. Většinou je na tuto funkci vyčleněno tlačítko na dálkovém ovladači. Hodí se třeba v noci, abyste nebudili sousedy. Většina autoalarmů má tuto funkci. více ...
Uvedení motobaterie do provozu / plnění motobaterie AGM:
Upozornění: postup při plnění motobaterie se může lišit dle výrobce, přesný postup naleznete v návodu který je součástí balení každé motobaterie. Nalévání motobaterie provádějte v dobře větrané místnosti. Věnujte prosím maximální pozornost při manipulaci s nádobou s elektrolitem. Elektrolit je žíravina a může poškodit majetek a zdraví.
Nabíječky CTEK jsou vhodné pro všechny typy olověných baterií (údržbové i bezúdržbové, GELové, AGM, Ca/Ca, Sb/Ca, trakční…). Pomocí nabíječů CTEK lze snadno a pohodlně nabíjet a libovolně dlouho udržovat. Neohrožují uživatele, citlivou elektroniku vozu ani baterii samotnou. Jsou vybaveny ochranou proti jiskření, přepólování nebo zkratu. Nepodporují vývoj třaskavých plynů. Připojení k baterii s využitím dodávaného příslušenství i volba nabíjecího režimu jsou velmi snadné. Uživatel má zřetelnou kontrolu nad průběhem nabíjení. Nabíječe jsou schváleny pro venkovní použití (dle modelu nabíječe krytí buď IP65 nebo IP45). Vyhlazením nabíjecího proudu a důmyslným nabíjecím profilem zásadně prodlužují životnost akumulátorů. Dokážou regenerovat hluboce vybité, částečně sulfatované akumulátory a fungují i při poklesu napětí v síti až do 170 V.
Gelové motocyklové akumulátory YUASA – také jste to již slyšeli?
Také myslíte, že když „gelovku“, tak Yuasa? Vždyť i prodejci akumulátorů mluví v souvislosti s tímto výrobcem často o gelovkách“. Yuasa však vyrábí akumulátory AGM nikoliv gelové. Obecně zažitý fakt, že se jedná o „gelovky“, je pouze tradovaný omyl.
Omluvou nám všem budiž, že Yuasa své řešení nijak nezdůrazňuje a hovoří v drtivé většině jen o MF akumulátorech. Tím pravděpodobně vznikl výše uvedený omyl. Však prodejci akumulátorů by měli vědět co vlastně nabízejí. Pokud někteří ani neznají technologii jimi prodávaných akumulátorů, jak se mohu spolehnout, že akumulátor je správně skladován, ošetřován, jak se mohu spolehnout na informace, které mi prodejce dává
Zapojení 7- pólové zásuvky tažného zařízení. ISO 3732 a zapojení 13- pólové zásuvky tažného zařízení. ISO 11 446
Zapojení 13- pólové zásuvky tažného zařízení. ISO 11 446
Vadný regulátor. Opravdu ?
Vážení zákazníci, Relativně často se setkáváme v reklamačních řízeních s opakovanou chybou při montáži regulátorů napětí v alternátorech. Pokud přestane ve vozidle dobíjet alternátor, má velká část především amatérských opravářů hned jasno o příčinách obtíží: „odešel regulátor“.
Vypněte motor a všechny elektrické spotřebiče ve Vašem vozidle.
Před vlastní demontáží se ujistěte, že máte klíčky od vozidla u sebe. Při odpojení baterie by se Vám mohlo svévolně uzamknout !
Při montáži používejte nejlépe izolované nářadí, předejdete díky tomu možnému zkratu.
Kontrolu dobíjení alternátoru a stav nabití svojí baterie provádějte 1-2x ročně. V případě, že to konstrukce baterie dovoluje, (má na vrchním víku volně přístupné kulaté zátky) zkontrolujte hladinu elektrolytu, která musí být 10 mm nad jednotlivými články. Jestliže je to nutné, dolijte destilovanou vodou do maximální vyznačené hladiny, kterou nikdy nepřekračujte. Kontakty baterie očistěte nejlépe kartáčkem a ošetřete elektrovodivou vazelínou.
Kompresorové lednice – spíše by se dalo říci mrazák. Dosahují teplot až -25 stupňů, což jistě uspokojí i toho nejnáročnějšího uživatele. Jak jsme již psali o důležitosti dobré izolace lednice, tak u těchto to platí dvojnásob aby taková lednice měla vůbec smysl. V opačném případě máme akorát tak drahý spotřebič s ukrutnou spotřebou. Jinak tyto lednice oproti předsudkům disponují velmi malou průměrnou spotřebou a velkou účinností. Zase je třeba brát v potaz oblast použití aby nám fungovala na všechny napětí, které potřebujeme. Ale až na naprosté výjimky podporují napětí 12/24/220V. Také je dobré když lednice disponuje podpěťovou ochranou, díky které budeme mít zaručen bezproblémový start vozidla při delším stání.
Sezónní využití a sporadické dobíjení, to jsou zvláštní výzvy, jimž musí čelit motocyklová baterie. Pro maximální výkon od samého startu jízdy na motocyklu je proto nejvhodnější gelová technologie (na níž jsou založeny gelové baterie Powersports).
Druhou možností jak si po tmě lépe posvítit na cestu je přestavba na xenonové vybojky,takzvané HID sady. Co je vlastně HID sada? HID je označení pro xenonové výbojky vycházející z anglického „High Intensity Discharge“, neboli výboj s vysokou intenzitou, což znamená že se nejedná o klasickou žárovku s vláknem, ale o výbojku plněnou xenonovým plynem. Tyto výbojky oproti halogenovým žarovkám zvyšují svítivost až o 70 procent. Xenonové výbojky mají ve srovnání s halogeny výrazně vyšší světelný výkon a nabízejí tak větší bezpečnost. Na výběr je spousta druhů s různými svítivostmi. Nejpoužívanější jsou od 4300 kelvinů až po 8000 kelvinů.
Jednou z častých příčin poruch startérů bývá opotřebení, případně poškození elektromagnetického spínače. Jako řešení vzniklého problému se nabízejí dvě varianty a těmi jsou buď oprava starého, nebo výměna za nový spínač. Opravou se rozumí většinou výměna víčka cívky, případně výměna pevných kontaktů a pohyblivého můstku. V obou případech je ovšem potřeba věnovat pozornost i samotnému jádru, jenž pomocí vidličky vysouvá pastorek.
Systémy start-stop automaticky vypínají a znovu startují motor pro snížení doby volnoběhu, čímž se snižuje spotřeba paliva a emise. Většina výrobců volí instalaci baterií VARTA® do svých vozidel s funkcí start-stop sjíždějících z výrobní linky.
Vždy zabezpečte vyváženou energetickou bilanci baterie jejím dostatečným dobíjením.Všechny kovové části by měli být po pevném spojení koncovek s konektory el. vodičů v motorovém prostoru zakonzervovány tenkou vrstvou vazelíny.