Jak zjistit závadu startéru

Spouštěč - startér

, pod tímhle názvem jej asi zná naprostá většina z nás - je elektromotor pro krátkodobé zatížení, s elektromagneticky vysouvaným pastorkem, určený k roztočení motoru při startování. Je to 12 nebo 24V stejnosměrný motor, sériový, čtyřpólový, s rotorem uloženým v samomazných ložiskách.
Údržba startéru
Spočívá především v kontrole, opravě nebo výměně:
a) kartáčových uhlíků
b) kartáčových pružin
c) komutátoru
d) pastorku a volnoběžky
e) samomazných ložisek

Údržba, demontáž, montáž, rozmontování a smontování startéru


Uhlíky musí mít dostatečnou délku a v komůrkách musí být volně posuvné. Přítlačné pružiny uhlíků musí mít dostatečný přítlak, komutátor musí být bez poškození, dokonale čistý. Čistí se lihem, benzinem nebo trichlorethylenem a před uzavřením a spuštěním musí být dokonale suchý. Propálený komutátor (správně má hnědočervené zabarvení) nebo jinak mechanicky poškozený se musí neodkladně opravit.
Poškozené ozubení pastorku se nahradí novým kompletem i s volnoběžkou.

Demontáž startéru z vozu a zpětná montáž
Odpojí se baterka - ukostřovací kabel. U startéru se povolí kabel od akumulátoru a kabel ke spínači. Odšroubují se šrouby držící těleso startéru v převodovce.Montáž je obráceným postupem demontáže. Posledním krokem je připojení ukostřovacího kabelu k baterce.

Rozmontování startéru

a) sundá se plechový kryt, kterým je startér uzavřen. Poté se vyšroubují dva svorníky. Z komutátorového víka je potřeba vytáhnout uhlíky.
b) sundá se komutátorové víko se všemi podložkami - je dobře zapamatovat si pořadí a orientaci podložek.
c) sejme se stator.
d) vyšroubují se šrouby připevňující spínač (elektromagnet) ke startéru, vyndá se kotva spínače ze závěsu vidlice a sejme se spínač.
e) sundá se zajišťovací podložka a vyrazí se čep vysouvací páky.
f) vyjme se kotva s pastorkem z břemenového víka
g) sejmou se podložky z poháněné části hřídele - opět je nutno zapamatovat si pořadí a orientaci jednotlivých položek. Srazí se převlečný kroužek z pojistného kroužku - sražení se provede směrem k vinutí motoru. Rozevře se pojistný kroužek a stáhne se s uvolněnými součástkami z hřídele.
h) je-li to potřeba, přesoustruží se komutátor a vyfrézuje se mezilamelová izolace. Mikanit má být pod činnou plochou 0,4 až 0,8 mm.

Poznámka:

Spínač se nedá dále demontovat. Zjistíte-li jeho poruchu, je třeba jej vyměnit za nový. Při čištění se kotva nebo pastorek neponořují do benzínu nebo jiného odmašťovacího prostředku. Totéž platí pro přední a zadní víko s ložisky - ponořením do něčeho takového dojde k následnému poškození obou samomazných ložisek!

Následné smontování startéru (spouštěče)

a) šroubovice hřídele kotvy se namaže tukem, nasadí se pastorek s volnoběžkou a převlečný kroužek. Do drážky na hřídeli se nasadí pojistný kroužek a narazí se na něj převlečný kroužek. Pastorek s volnoběžkou se musí volně pohybovat po hřídeli.
b) na hřídel se v původní sestavě nasadí příslušné podložky (unášecí, distanční kroužek, fíbrový kroužek, distanční kroužek) - já vám říkal, že si máte pamatovat jak tam byly - a se zasouvací pákou se vsune kotva do břemenového víka.
c) zavěsí se kotvička spínače do vysouvací páky a přišroubuje se spínač (lehce). Zasune se čep páky a zajistí se pojistnou podložkou („ségrovkou“).
d) dotáhnout šrouby spínače, na břemenové víko se nasadí stator.
e) do komutátorového víka se vloží v původní sestavě podložky (prohnutá středem do víka, plochá ozubená, unášecí).
f) Nasadí se komutátorové víko (se zvednutými uhlíky na hřídel - poloha podle vybrání na vývod buzení a záseku) a zašroubují se svorníky.
g) Nasadí se a přišroubuje propojovací pás kartáčů a vývody budicího vinutí na držáky kladných kartáčů. Uvolní se (spustí) uhlíky.
h) nasadí se izolační pás a přišroubuje kryt.
i) Přezkouší se startér.

Kontrolní zapojení spouštěče
Připojí se svorka 30 startéru k nabitému akumulátoru, do okruhu se zařadí ampérmetr s velkým rozsahem měření a startuje se - přivede se proud na svorku 50. Hodnota proudu nesmí při chodu naprázdno překročit cca 65 A, neuvažujeme špičku při první mžikové výchylce.
Spouštěč musí běžet tiše, klidně, pastorek se musí plynule vysouvat i vracet do klidové polohy. Pastorek se při vysunutí nemá otáčet přímo na čele převlečného kroužku. Doběh startéru může trvat maximálně 8 sekund.
Zkontrolujte stav kartáčových pružin. Kartáče mají dosedat na komutátor nejméně 2/3 své plochy a musí být lehce posuvné v komůrkách.
Kotva musí mít patrnou axiální vůli, max. 0,7 mm, při pootočení pastorku ve směru otáčení startéru musí volnoběžka lehce proklouznout.
Naprosto objektivní zkouška by se pochopitelně musela konat při zatížení, v našich podmínkách (svépomocí) je obtížně realizovatelná, proto nám nezbude, než se spokojit se zkouškou naprázdno (bez zatížení).


Pro ty, kteří se nechtějí zabývat opravou starého startéru nabízíme, celé nové startéry za výhodné ceny od  1 300Kč více v sekci  - Startéry osobní vozy
Startér můžete také vyhledat dle vozu a motorizace v sekci TecDoc - Autodíly
V případě že znáte, originální číslo dílu je nejjistější použít vyhledávání a dohledat díl podle čísla.

V našem e-shopu naleznete několik stovek startérů skladem a dalších několik stovek na objednání obvykle do 3 dnů s možným osobním odběrem na dvou prodejnách v Praze nebo s možností zaslání kurýrem. Nabízíme alternátory a startéry pro osobní a nákladní vozy ale i pro speciální pracovní stroje nebo lodě. Neváhejte oslovit náš zkušený tým odborníků s 20letou zkušeností v oboru autoelektrika. 

 

Firma Elán car Vám nabízí tyto díly startéru:

Přední víko
Zadní víko
Mezistěna
Pouzdra
Rotory
Statory
svorníky
držáky uhlíků
uhlíky
podložky
opravný sady
reduktory
reduktorová kola
satelity reduktorů
pružinky uhlíků
vidlička
čep vidličky
spínací cívka
víčko spínače
pohyblivý kontak spínače
pevný kontak spínače
jádro spínače
spojky startéru
vývod držáku uhlíků (pletený dracoun)
gufera
permanentní magnety
jehlová ložiska
kuličková ložiska
vysouvací cívky (nákladní vozy)
vysouvaci tyčky rotoru (nákladní vozy)
ozubená kola pastorku
spojky pastorku
lepidlo na ložiska

Oprava startéru